Sunday 6 April 2008

Bio.


Jag trodde att ingen läste vad jag skrev här, men jag hade fel. Så jag ska bli lite bättre på att uppdatera, jag lovar. Nästan.

Kom just precis hem från bion i mitt kvarter. Det var jag och 5 andra i hela bion som bestämde sig för att se The Darjeeling Limited klockan 10 en söndagskväll och det var skönt! Ibland blir jag trött här, för även om Paris gator inte är alls så fulla som tex. Londons är jag från Sölvesborg. Jag är van vid att ha hela gatan för mig själv! Filmen var fin&konstig. Mer säger jag inte.


Förra helgen var Henrik och Pappa här och vi hade det så bra att jag fortfarande nästan spricker av saknad! Vi hann med en del, vi var i Montmarte och drack vin, vi åt (ganska) äcklig vietnamesisk mat. Vi var i Marais på Sabbathen. Vi gick hela Champs Elysées och samma dag åt Henrik och Pappa sniglar. En dag hade vi otur, för det regnade, Katakomberna var stängda och jag tappade bort oss på väg till Centre Pompidou. Men o andra sidan åt vi godaste fikan på Pompidou efteråt och vandrade på kyrkogården Pere Lachaise. Dagen efter tog allt slut för snabbt. Men, vi åkte upp i tornet och såg hela Paris innan himlen öppnade sig och vi blev genomblöta. Pappa åkte allt för tidigt och efter ett glas kir i Montmartre gjorde Henrik likaså. Jag var vegeterian för en helg och smakade frankrikes ljuvliga ostar, bakverk och en crêpe. Och gud vad det kändes tomt på måndagskvällen. Fast inte i magen.

Jag har varit ovanligt aktiv i veckan. I tisdags tex. missade jag Shout Out Louds Pariskonsert. Det borde jag ha en elogé för. I onsdags var jag och amerikanerna och dansade på Rex, och jag måste säga att jag fortfarande är ganska besviken på Paris nattklubbar. På torsdagskvällen var jag på fest i svenskkollektivet i Marais. Vädret har varit fint och jag har solat i Luxembourgparken, och i fredags träffade jag Yuko i min klass där och övade på franskan i över en timme. Så trött blev jag att jag vart tre timmar försenad till att träffa mina vänner på kvällen i Montmarte på den mysiga men ack så varma och unkna baren Rendez-vous des amies. Igår var jag så trött på rött vin. Jag mötte Carolin på Musée d'Orsay, försenad som vanligt och betalade 5 euro för att betala 2,5 euro för en kaffe i muséets café. Det är något med muséicaféer, som är nästan bättre än själva muséet. I alla fall om man inte är sådär överintresserad av konst. Sedan mötte vi 3 svenskar och en waelsiska och åt kinesiskt. Och det var så skönt att avsluta med en kaffe här, precis vid mitt lilla torg, med säkert mindre, eller kanske exakt, 40 steg hem.

Nu ska jag sluta sitta vid internet och lägga mig, om kommande vecka blir lika innehållsrik som denna är det bäst att jag lägger mig nu.


Jag får ursäkta för att det bara blev en rapport om exakt vad jag har haft för mig. Återkommer med tankar senare i veckan.

Kram Andrea

No comments: