Friday 11 April 2008

Soppa på spik

Känner man mig (och det antar jag att man gör om man läser min blogg) så vet man att jag älskar mat. Känner man Paris vet man att Paris också älskar mat. Låter som en bra kombination, men Paris älskar kött, fisk, grädde, kyckling, ost, ostron, sniglar, ägg - allt som jag inte äter. Som fattig student gör det inte så mycket, jag har sällan råd att ut på restaurang ändå, men lite fler köttsubstitut vore kul, eller i alla fall fler än 3 sorters bönor att välja på. Som vanligt har jag matnördat och fotat en del, har inte riktigt fått kontroll över nya kameran än, men som ni ser i slutet, går det i alla fall åt rätt håll.



Frukost på franska, men lyxfrukost för mig, annars äter jag oftast gröt.


Tomatpasta med hemmagjord pesto, receptet finns på min andra blogg!


Min standardmat här, kokta gröna linser med stekt potatis, morot, vitlök och spenat toppat med dressing på dijonsenap, såklart!


Kakan jag gjorde till påskmiddagen med svenskorna. Ser mer fancy ut än vad den är, för egentligen är det bara en kladdkaka med marzipantäcke o choklad på. Men god var den ändå (obs rim).


En mycket god soppa som jag gjorde i förrgår (eller kanske i tisdags) på lök och fänkål.

Soppan blev så god att jag nog delar medmig av receptet, det mesta måste jag tyvärr erkänna är tagit från Niklas Mat, men, veganiserat. Ta måtten med en nypa salt (ursäkta ordvitsen).

I en stekpanna, fräs

1 stycke fänkål
1 gul lök av lagom storlek (saknar att använda ordet lagom!)
i olivolja tills det mjuknat.

Höj värmen och precis innan grönsakerna blir bruna öser du i (i denna ordning)

2 deciliter vitt vin (jag tog det billigaste jag kunde hitta eftersom jag efter att ha stekt löken kom på att jag inte hade något hemma och fick springa ner till kvartersbutiken och köpa en flaska).
1½ deciliter vatten
1 deciliter grädde (vegan)
½ bulongtärning
(om man inte älskar buljongtärningssmak, jag gör inte det)
herbes de provence och lite persilja

Låt kalaset koka i en kvart, mixa slät med stavmixer, smaksätt med salt, peppar o citron och garnera med olivolja och dill!

Som sagt, måtten är högst ungefärliga, mestadels eftersom jag inte har tillgång till decilitermått.

Puss o kram.


2 comments:

Björn Gadd said...

decilitermått är skit i matlagning!
tycker fänkålssoppan ser grym ut, fennel är min nya favorit i köket, grym i risotto eller linssoppa - blir helt lycklig när jag lyckas få i mig en bit.
kolla efter buljong i lösvikt utan salt, socker, msg och liknande om du vill ha grym smak utan "buljongtärningssmak"!
ps, varför har du låsta kommentarer? jag kan inte få med min länk i underskriften som det är nu.../björn

Andrea said...

ja fänkål, eller fenouil som det heter här is the shit. fast jag föredrar nog selleri i risotto :)

tack för buljongtipset, men det är nog kört i frankrike. det blir för mycket med vegetariskt OCH nyttigt!